Hur?!



Manhattan, där jag kommer bo och gå i skolan

 

 

Ja, hur gick jag tillväga, änsålänge!? I denna kategorin (USA förberedelser) kommer ni kunna klicka in och se hur jag gått tillväga med allt innan jag åker till USA. Har ni frågor, tveka inte att kommentera :)

 

Så, jag började med att gå in på Study Internationals hemsida (www.studin.se). Kollade in utbudet, för jag visste att jag ville läsa engelska och gå en utbildning som gav mig en bra grund inom det jag vill jobba; försäljning.

New York är ju sjukt intressant, och drömstaden! Så det var ingen tvekan att jag ville läsa engelskan där. Däremot ville jag inte läsa på College där, jag gillar lite mindre skolor, fast det ska helst finnas mycket aktiviteter..!!

 

Så när jag hade spanat in två olika colleges, Glendale Community College, och Green River Community College så ringde jag Study International för hjälp. Dem är otroligt hjälpsamma, ringde flera gånger samma dag i början för det var rätt svårt att veta allt man behövde göra.

 

Det var svårt att bestämma sig för vilket college, men jag gillar alla årstider, där har vi GRCC, men jag älskar de amerikanska sporterna, och värme är ju inte fel; GCC har amerikansk football mm på skolan. Men när vi kollade på startdatum och det faktum att jag ville läsa engelska för att förbereda mig inför college så blev det GRCC. Valet känns riktigt bra! Att det ligger i rockstaden Seattle kunde ju inte bli bättre :D Det verkar vara en riktigt vacker stad!

 

Så nu var det dags att boka in New York, på nätet, var mycket att fylla i, boende och hur man ska finansiera allt. Tacka vet jag CSN! När allt detta var gjort och många samtal till SI skickade jag in ansökan.

 

Samma dag skrev jag ut ansökan till GRCC, där var det papper att fylla i ska jag säga, tre sidor, okej inte så farligt. Fick ringa CSN så jag med säkerhet visste att de finansierade min utbildning, svar Ja. Valde förresten värdfamilj både i NY och Seattle. Det ska nog bli bra :) Senare kan man välja Campus eller det man känner för. Fick intyg från CSN och sände in pappren. Sen var det bara att vänta på svar från skolorna, vilket kom förra veckan.

 

Just nu sitter jag och pysslar med visumansökan, det är SJUKT mycket papper som ska med till ambassaden. Men vill man något mycket så finns det inget som hindrar, allt tar sin tid. Ska ringa SI imorgon igen för lite hjälp :)

 

Frågot på det?

 

Ha en fin söndag, ikväll är det Pan Am, ska ni se?

 

/Marie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0